پلاستوفوم یا  پلی استایرن انبساطی چیست

پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی چیست؟

پلاستوفوم یا  پلی استایرن انبساطی ماده سفید رنگی است که در برابر رطوبت و صدا از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به نوعی می توان آن را عایق مناسبی در برابر صدا و رطوبت دانست، پلاستوفوم اولین بار در زمان جنگ جهانی دوم توسط آلمانی های برای ساخت پل های شناور مورد استفاده قرار گرفت و اکنون به عنوان یکی از فراورده های پتروشیمی با کاربرد های فراوان در صنایع مختلف است.

این ماده از نظر شکل ظاهری از بلورهای ریزی تشکیل شده و زمانی که در مجاورت با فشار و بخار قرار می گیرد منبسط می شود و با توجه به ساختا سلولی بسته ای که در آن تشکیل می شود در نتیجه در برابر آب مقاومت بالایی پیدا خواهد کرد پلاستوفوم ماده ای سبک بوده که از قابلیت های زیادی برخوردار است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی پلاستوفوم یا  پلی استایرن انبساطی بپردازیم و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم دعوت می کنم با ما همراه باشید. شرکت آرتا ماشین با سال ها تجربه فعال در زمینه خط تولید فوم پلی استایرن می باشد. این مجموعه در زمینه خط کامل پلاستوفوم نیز فعالیت دارد.

پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی

پلاستوفوم نوعی مواد پلیمری با علامت اختصاری EPS می باشد که با نام پلی استایرن انبساطی نیز شناخته می شود و در مواردی نظیر عایق سازی، تبلیغات، بسته بندی، آموزشی و … کاربرد دارد، این مواد توسط شرکت های تولید کننده در اندازه و ضخامت های مختلفی بسته بندی شده و به صورت گرانول، ورق و بلوک عرضه می شود، قابل ذکر است که با استفاده از دستگاه های برش نیز آن را می توان در طرح ها و برش های مختلفی برشکاری کرد.

آرتا ماشین که یکی از معتبرترین شرکت ها صنعتی در ساخت دستگاه های پلاستوفوم  است که توانسته در پیشرفت این صنعت نقش بسزایی داشته باشد و بخش عمده ای از نیاز کشور در این زمینه را برطرف کند لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلاستوفوم می توانید به سایت شرکت آرتا ماشین مراجعه کنید.

مزایای استفاده از بلوک های پلاستوفوم

از مهم ترین مزیت های پلاستوفوم و کاربرد آن در صنایع مختلف می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سبک بودن
  • تاثیر گذار در کاهش حجم بتن
  • کاهش مصرف فولاد و تیرچه
  • کاهش در مصرف قالب بندی
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • سهولت در برش
  • سرعت و راحتی در اجرای عملیات نصب
  • دوام ایمنی بالا
  • عایق صدرصدی در برابر رطوبت
  • ضربه پذیر
  • حمل و نقل سریع و آسان

آرتا ماشین فعال و پیشرو در زمینه خط تولید پلاستوفوم می باشد. شرکت آرتا ماشین فعال در خط پلاستوفوم و هم چنین خط تولید یونولیت سقفی را دارد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی چیست؟
پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی چیست؟

کاربردهای پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی

همان طور که پیشتر نیز گفتیم این ماده در صنایع مختلف دارای کاربردهای متنوعی است که در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره می کنیم:

  • از ورق پلاستوفوم برای پس زمینه انواع تابلوها نظیر تابلو اعلانات استفاده می شود که البته در چنین موردی ورق ها دارای ابعاد 100*200 سانتی متر و ضخامت های 4 تا 1000 میلی متر می باشد که ابعاد و ضخامت آن براساس نوع استفاده ای که دارد انتخاب می شود.
  • کاربرد دیگر پلاستوفوم برای بسته بندی های خاص و شکل دهی از طریق دستگاه برش است که معمولا از آن برای ساخت ماکت های دانشجویی و کاردستی دانش آموزان استفاده می شود که البته در این مورد نیز ورق های پلاستوفومی در ابعاد و ضخامت های مختلف را می توانید به کار ببرید.
  • از ورق پلاستوفوم برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی و تزیینی، ساخت اشکال، انواع مختلف طرح ها در رشته های فنی و حرفه ای مدارس استفاده می شود.
  • از دیگر موارد کاربردی پلاستوفوم برای عایق ساختمان و بلوک های سقفی است که به دلیل عایق بودن در مقابل آب و رطوبت امروزه در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین بلوک های سیمانی و سفالی شده است.

شرکت آرتا ماشین دارای خط یونولیت بسته بندی می باشد و در زمینه خط تولید پلاستوفوم یونولیت فعالیت دارد. آرتا ماشین با سابقه درخشان خود در زمینه خط کامل یونولیت فعالیت دارد.

نکات ایمنی در مورد پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی

با توجه به این که کاربرد پلاستوفوم به صورت بلوک های پلی استایرن در صنعت ساختمان سازی بسیار گسترده  شده است لذا در ادامه به ذکر نکات ایمنی در مورد استفاده از این بلوک ها در ساختمان سازی می پردازیم:

  • بلوک های پلی استایرن در دو نوع معمولی و دیرسوز تولید می شوند که برای ساختمان باید از نوع دیرسوز استفاده کنید و کاربرد نوع معمولی در صنعت ساختمان سازی غیرمجاز اعلام شده است.
  • اغلب افراد تصور می کنند که پلی استایرن های دیرسوز در برابر حریق مقاوم هستند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه بوده و در صورت مواجه با آتش سوزی حتی موجب گسترش آن نیز خواهد شد که در چنین موردی برای جلوگیری از این خطر بایستی زیر سقف به وسیله لایه های گچی پوشش دهی شود که البته این لایه باید در حالت تقریبی 5/1 سانتی متر باشد.
  • به این نکته توجه داشته باشید که پلاستوفوم سقفی در دمای 95 درجه سانتی گراد جمع می شود لذا برای استفاده از این بلوک به تنهایی و بدون هیچگونه اتصالی به هیچ عنوان توصیه نشده و بسیار خطرناک است و بایستی حتما از اتصالات مکانیکی که با تیرچه مهار شده استفاده کنید.
  • براساس آیین نامه های مربوط به صنعت ساختمان سازی باید دیوارهای بین واحد های مستقل مانند دیوار بین آپارتمان ها از مقاومت بالایی در برابر حریق برخوردار باشند از این رو برای این دیوارها از بلوک های پلاستوفوم استفاده می کنند که تا زیر سقف سازه امتداد داشته باشد اما به این نکته توجه کنید که این بلوک ها نبایستی در این دیوار مابین در مجاورت هم قرار گیرند زیرا در صورت وقوع آتش سوزی در یک واحد می تواند موجب گسترش آن شده و به واحد مجاور نیز نفوذ پیدا کند و این مورد یکی از مهم ترین نکات ایمنی پلاستوفوم است که باید رعایت شود.
  • توجه داشته باشید بلوک های پلی استایرن انبساطی بایستی در محل پروژه ساخت و ساز به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال قرار گیرد که برای این منظور توصیه می کنیم موادی نظیر رنگ، حلال، زباله های قابل اشتعال را در نزدیکی این بلوک ها قرار ندهید و بهتر است برای جلوگیری از هر گونه خطری تا زمان استفاده آن را به دور از محل عملیاتی ساختمان نگهداری کنید.
  • عرض لبه نشین برای بلوک های پلاستوفوم 2-27 و 2+27 میلی متر می باشد و از انجا که اندازه این عرض در مقایسه با بلوک های سفالی و بتنی بیشتر بوده و در کمتر شدن عرض تیرچه بتنی تاثیر گذار است لذا بهتر است عرض فندوله تیرچه را کمتر از 14 سانتی متر در نظر نگیرید و هرچه این رقم عرض براساس استانداردهای ساختمان سازی بیشتر باشد ایمنی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • توجه داشته باشید که بلوک های پلاستوفوم از نظر شکل ظاهری بایستی سالم و یکپارچه و سطح آن نیز کاملا صاف باشد و بین دانه های آن نبایستی هیچ فاصله ای وجود داشته باشد.
  • توصیه می کنیم برای تهیه بلوک پلاستوفوم به مراکز و کارخانه های معتبر که دارای گواهینامه استاندارد هستند مراجعه کنید زیرا این مراکز با توجه به نظارت مستقیم مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ملزم به عرضه محصول مهردار با ارائه مشخصات فنی هستند.

این مجموعه با سابقه درخشان در زمینه خط یونولیت و هم چنین در زمینه خط پلاستوفوم دست دوم نیز به صورت تخصصی فعالیت می کند.

پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی چیست؟
پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی

بلوک های پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی

همان طور که پیشتر نیز گفتیم اگرچه در ساخت این متریال از مواد ضد حریق استفاده می شود و اعلام شده که مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد اما بایستی به منظور عدم تماس مستقیم آن با حریق حتما مواردی نظیر ایجاد لایه گچی در سقف را رعایت کنید و از این طریق مقاومت آن را تا حد ممکن افزایش دهید.

آشنایی با فوم پلی استایرن یکی از مقاله های سایت آرتا ماشین می باشد که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

مزایای استفاده از بلوک های پلاستوفوم چیست؟

در این مقاله از سایت آرتا ماشین به برسی مزایای استفاده از بلوک های پلاستوفوم به صورت تخصصی پرداخته ایم با ما همراه باشید.

کاربردهای پلاستوفوم یا پلی استایرن انبساطی چیست؟

این ماده در صنایع مختلف دارای کاربردهای متنوعی است که در ادامه مقاله به برسی این کاربردها پرداخته ایم با ما همراه باشید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *